SINOPSIS – GEBU GEMBIRA
Gebu Gembira lahir dari ide untuk merealisasikan sebuah cerita yang bermula dari iklan bedak batu di zaman sebelum Perang Dunia Kedua. Gebu Gembira adalah sebuah kisah wanita tua yang menjual bedak sejuk dan bedak batu di Pasar Minggu di Kampung Baru. Aminah, mempunyai kisah suka duka yang pedih di dalam hidupnya. Dia juga pernah menjadi penari istana di zaman Kubu Budaya Tengku Temenggong di Kota Bharu, Kelantan. Sewaktu perang hidupnya menjadi kucar kacir. Ini adalah skrip monodrama yang kedua dihasilkan oleh Dr.Zulkifli. Persembahan Gebu Gembira menggunakan bentuk-bentuk gerak tari dan ekspresi tubuh yang bergaul dengan dialog dan naratif penceritaan.
Deraf Pertama 28/5/08 Deraf Kedua 1/6/08 Deraf Ketiga 25/6/08 Deraf Keempat 26/6/08 Gebu Gembira@KL Fringe Festival (Slogan Iklan Bedak Batu) Tulisan dan Arahan Dr.Zulkifli Mohamad, Sebuah kelab malam di Kota Bharu. Inggeris kembali lagi setelah Perang Dunia Kedua. Selesai lagu barat, berkumandang pula sebuah lagu Melayu berirama chacha. Seorang penari caberet duduk dikerusi. “Hai, diam saja malam ni, nak perang lagi ke?” Belum habis aku berbual dengan pelayan bar, Seorang lelaki Inggeris berdiri di depanku sambil menghulurkan tangannya, aku membetulkan kebayaku, bangun, dan dengan senang hatinya terus menari. Itulah kali pertama aku melihat dia Orangnya tinggi dan kacak bergaya dan masih muda “My name is Charles Henry Woodworth”, memperkenalkan dirinya Dia adalah Pegawai Inggeris yang baru dihantar ke Kota Bharu Hah, susah benar nak menyebut namanya! Aku Aminah Awang Amat, anak wayang yang menjadi perempuan joget Belumpun lama kami menari, dia memeluk pinggulku dengan erat Dia bertanyakan macam-macam tentang kehidupan semasa Jepun Mulanya aku menceritakan keperitan hidup waktu itu Tapi itu dah tak penting lagi untukku Hanya kisah cintaku dengan askar perisik Jepun, Tanaka Takamatsu, Yang tetap tinggal dihatiku. Lama kita menari Charles nampaknya begitu tertarik tentang Tanaka, Aku tak tahu mengapa, mungkin sekadar ingin tahu “Kadang-kadang Tanaka menyuruh aku memanggil orang-orang kampung datang ke rumah untuk makan-makan, berbual-bual sambil minum kopi dan hisap rokok daun dan rokok cigarette” Dia suka mendengar cerita orang Melayu Fasih pulak berbahasa Melayu “Ah malaslah nak cerita lagi!” Charles Henry terus memelukku erat-erat, Sambil tangannya yang besar dan keras itu menjamah punggungku, dan aku membiarkan saja Dia terus berkata “ceritalah lagi, I like to hear your voice” Sambil tersenyum, aku hanyut lagi bercerita “Aku sukakan Tanaka, dia seorang yang baik” Dalam hatiku berkata, aku sebenarnya cintakan dia, dan masih tetap menyintai dia “Aku sayangkankan Tanaka, Sejak dari dia membawa aku keluar dari dalam show, Dia membelikanku banyak hadiah yang cantik-cantik, semuanya dikirim dari Tokyo Selendang dan kain sutera, jam tangan, sepatu yang cantik-cantik, Emas dan berlian! Charles Henry mengusap-usap rambutku, lalu mencium tengkukku Dia bersuara “aku mau menari begini dengan kamu sampai pagi, sampai selesai. Aku tak mau siapa-siapa lagi menari denganmu sayangku!” Aku cuma mengangguk-angguk, Tanpa disedari mataku bergenang air mata Charles Henry menyapu airmataku dengan saputangannya. Aku meletakkan kepalaku di dadanya seperti sebuah ucapan terima kasih, kerana ada yang sudi mendengar. Charles Henry memandangku dan berkata “Lets go home” Aku mengikut dia pulang ke rumah bungalownya di Jalan Raja Dewa Sambil menanggalkan kemejanya, Charles Henry terus bertanya “What happen to you and Tanaka?” Aku menyambung, semasa perang meletus di Kota Bharu aku dikurung di rumahnya, tak boleh kemana-mana, kita jarang tidur bersama, cuma apabila dia mabuk, dia masuk ke bilik ku, memelukku erat-erat dan sampai tertidur Selalunya, dia suka membelai rambutku, mencium seluruh pelosok tubuhku, dan bercakap dengan dirinya sendiri dalam bahasa Jepun, Tapi aku tak pernah tahu apa yang dikatakannya Kemudian dia akan bermain dengan alat kelaminnya sendiri sampai terpancut Dan membiarkan aku melihatnya Dia kemudiannya meminta maaf dan mendakapku erat-erat Sampai kita berdua tertidur, Tapi itu sajalah yang kami lakukan selama beberapa tahun Kadang-kadang dia panas baran kalau ada sesuatu yang tak kena, Selalunya soal kerja dia, yang aku sendiri tak mengerti Aku hanya melayan dia dengan baik, Tiba-tiba Aminah terdiam memandang Charles yang hanya bercelana dalam untuk memainkan sebuah lagu Inggeris Aminah terlentang di katil, sambil memandang ke atas Charles merapatkan tubuhnya kepada aku Dia menggomolku, menjilat-jilat tengkukku aku membiarkan diriku diperlakukan apa saja oleh Charles, aku tak tahu kenapa! Sambil membuka bajuku dia berkata “Jangan bimbang, aku akan menjagamu dengan baik” Dia kemudiannya mengikat kedua tanganku di palang-palang katil tembaga tu Charles menambah lagi minumannya “Aku suka air anggur manis” katanya, sesekali anggur manis itu dicurahkan dari bibirnya ke dalam mulutku yang disuruh nganga dan dia terus menciumku dan bibirnya bermain-main dengan ulasan bibirku aku jadi khayal dan kami terus berasmara sampai pagi. Bertahun-tahun aku bersama Charles Henry. Aku tidak lagi berkerja di dalam show Aku hanya menjadi pelayan asmaranya Dia suka bermain-main di bilik tidur, menutup mataku dengan saputangan sutera dan kadang-kadang giliran aku pula yang mengikat tangannya di kepala katil Sesekali Charles Henry mengadakan majlis makan malam di rumah Mengajak beberapa teman-teman rapatnya, semuanya orang Inggeris Kadang-kadang mereka mengajak aku menari Tapi Charles agak cemburu, dia akan memotong rakannya sendiri Bila mereka mulai mesra dengan aku Apapun hubungan kami masih tertutup, tak ramai yang tahu tentang aku ya tapi mungkin mereka tahu, tapi pura-pura tak tahu. Aminah bingkas bangun dan mencari sesuatu di dalam almari, dia meletakkan kain veil lace di atas kepalanya Charles sudah beberapa kali menjanjikan aku yang dia akan menikahi aku di England di Guilford, dekat Surrey. Dia selalu bagi tahu aku yang rumahnya dekat stesen terakhir keretapi bawah tanah, dekat juga dengan stadium Wimbeldon “One day we go back to England and raise our children there, you will like the cold weather and you will shine in those winter coats, people will be so jealous, and my father and mother…… jelasnya dalam keadaan sedikit mabuk dan tertidur. Itulah resamnya setiap kali lepas berasmara, dia akan bercerita tentang England dan zaman kecilnya Akhirnya aku tahu, kenapa kedua-duanya mendekati aku, Aku tidaklah bodoh sangat, aku dah banyak belajar dari kehidupan Dari Tok Ku Jenab, Tuan Mah, Tengku Kembang, Che Esah. Tengku Temenggung tu orang terpelajar, orang beragama dan sayangkan bangsa dan tanah airnya………. Aminah bangun ke meja solek menyikat-nyikat rambutnya, kemudian mengambil sesuatu dari laci meja soleknya dan menyembunyikannya di celah lipatan sarungnya. Aminah menari-nari July 1954, Charles Henry dipanggil pulang ke London oleh Pejabat Kolonial. aku hanya menerima surat darinya menyatakan yang dia akan lama di sana kerana ada urusan penting sambil bertemu ibubapanya di Surrey Aku tahu, British dalam keadaan tergugat kerana gerakan nasionalis yang semakin membuak di Tanah Melayu, apalagi setelah Indonesia mendapat kemerdekaan dari penjajah Belanda. Pada pertengahan September itu, Charles pulang ke Kota Bharu, dengan wajah yang berbeza, lebih putih kemerahan-merahan, dan bermisai, nampak lebih matang, Tapi tidak lagi semesra dulu, dia jarang menyentuh aku, apa lagi untuk meniduriku, banyak yang terbayang di fikiranku Mungkin dia terganggu oleh tugas-tugasnya Mungkin dia akan ditukarkan ke tempat lain Atau mungkin dia sedang mengalami sesuatu penyakit Apabila aku bertanyakannya, dia hanya diam dan menundukkan mukanya Dan berkata “it’s nothing” 5 Januari 1955, ada sepucuk surat yang datang dari England, dengan dakwat hitam yang sangat cantik tersusun rapi tulisannya Ada banyak perasaan curiga di dalam benak fikiranku Aku memanaskan air di dapur dan membuka sampul surat itu perlahan-lahan Aku sudah menduganya, itulah kerana dia berubah “Catherine Jane Woodworth” bakal tiba di “Port Swethenham” pada 31 Januari 1955 Yang lebih melukakan hati aku adalah gambar-gambar semasa perkahwinan mereka yang dikirim bersama Aku menjadi marah dan benar-benar sakit hati Aku tahu yang dia telah melupakan aku dan melupakan janji-janjinya padaku Aku terduduk lalu menutup kembali sampul surat dan meletakkannya di atas meja dalam bilik bacaan Apabila dia pulang, dia bergegas ke bilik bacaannya Dia langsung tidak menegurku Aku kemudiannya menyusurinya ke bilik bacaan yang tertutup rapat itu Charles Henry Woodworth sedang khusyuk membaca suratnya mengadap ke jendela yang terbuka menghadap pohon beringin tua di depan rumah Aminah mengeluarkan sepucuk pistol dari celah pinggangnya Kedua tanganku menggenggam sepucuk pistol kecil Sambil jari telunjuk tangan kananku perlahan-lahan menarik punat pistol Dan corongnya menghala betul-betul ke belakang kepalanya “Boom” Tiba-tiba dia jatuh tersungkur ke lantai dan tak bergerak lagi Kepalanya berkecai pecah dan otaknya berketul-ketul terhambur keluar Darah, banyaknya mengalir ke lantai papan rumah tu Tanganku terketar-ketar tapi tetap menggenggam pistol kecil itu Kepalaku kosong dan gelap, yang ada hanya kata-kata “Asia Untuk Asia”, “Asia Untuk Asia” “Asia Untuk Asia” Mulut Aminah terus terkumat kamit melafazkan sesuatu “Asia Untuk Asia”, “Asia Untuk Asia” “Asia Untuk Asia” Tiba-tiba Aminah berlari mengemas-ngemas baju-bajunya ke dalam beg. Aku nak lari dari negeri tu, tetapi sesampai di Temerluh, aku ditahan polis dan dibawa ke Kuala Lumpur. Aku tidak melawan, hanya membiarkan segalanya diperlakukan oleh pasukan polis penjajah dan gurkha selama aku ditahan di penjara…………. Aminah sedang mengadap cermin di meja make-up, lipstiknya merah menyala, keningnya diguris hitam pekat, bulu matanya lentik, dia tahu dirinya sudah tua, kulitnya sudah mulai kendur. Lampu bilik agak samar, Aminah masih kelihatan jelita dan anggun, tapi wajahnya agak sugu. Aminah mengeluh Aku ini sudah letih menjadi manusia, letih ingin meneruskan sebuah kehidupan, Tidak berupaya membina kehidupan, Setiap kali aku membinanya, ia akan hancur berkecai Mungkin aku ini dicipta bukan untuk bahagia dalam kehidupan atau untuk mengekalkan kebahagiaan ianya terlalu sulit untukku terlalu besar untuk ku hadapi aku ini sudah tua aku letih tapi sulit nak ku jelaskan Diam seketika dan menarik nafas panjang Tapi aku bukan manusia yang senang berputus harap Yang senang memuaskan nafsuku sendiri Ya nafsu untuk hidup, untuk gembira dan apa-apa lagi Apa lagi nafsu untuk berhenti menjadi cantik Aku tak harus berhenti menjadi cantik hanya kerana ada perang! Aminah membelek-belek baju-baju lamanya satu persatu. Setelah menghabiskan solekannya, dia membacakan ayat penyerinya yang selalu dibaca, sambil memakai lapisan bedak yang terakhir Ommmm sakti sakti bulan purnama, bulan penuh dengan cahaya bersinar-sinar Sakti sinarmu terpancar ke wajah hamba Wajah hamba wajah purnama bersinar Ommmm sakti sakti bulan purnama, bulan penuh dengan cahaya bersinar-sinar Sakti sinarmu terpancar ke wajah hamba Wajah hamba wajah purnama bersinar Aku ni dah banyak kali dengar soal perang Perang Saudara Kelantan, Perang Jepun, Perang Komunis, Perang Jantan, Perang Betina Dan sekarang, perang dalam diri aku sendiri Perang tua, kerana nafsu dan tubuh dah tak seiring Sambil menundukkan muka, kemudiannya mengangkatkan mukanya ke cermin dan senyum, dia melimbai-limbai tangannya dan menggerakkan jari jemarinya dan duduk di kerusi. Aminah menyanyi…. Hai royak hilang gak, belang berito nok timbul gak, la Eeeeeeee timbul sangat dengan nok royak gak la che we Negeri ambo ni perang sokmo Yolah, hok namonya manusia, Nok hok tak dok, hok orang Hok kuat dengan hok lemah Tapi anok raja gahara tu, Long Ghaffar, bukannya lemah tapi sebab umur dia baru 14 tahun maso sultan mangkat (Sultan Ahmad pada 1889) Jadi gak dok narik tali la demo ni, hok tu panggil Raja Siam tulung, puak Long Ghaffar pulak panggil Gabenor Inggeris di Singapuro nuh. Hoh lepah tu naik nama lain pulok, Long Mansur, pah tuh jadi ado dua, sorang rajo sorang sultan, Hai, pelik jugok dok? Long Ghaffar, Tengku Petera Tengku Temenggong, malah caro doh pasal tahto tahto nih dia pun tok se doh jadi sultan, berat dia lebih suka buat hal dia, main mak yong, noro, wayang kulit, silat, bano, mengaji! Tok Guru pun dok kato “tak payahlah cari beban dunio kalu tok leh buat adil, nanti jadi zalim pulok, masuk nerako sajo-sajo!” Long Senik jadi Sultan Muhamad IV, dia lah hok suruh Long Ghaffar buat Akademi Seni Budaya tuh, Tengku Temenggong ni hok dok sokmo sokmo buat benda tuh, sukalah. Brapo orang bini-bini dia tuh orang main Mak Yong Mak Ku Kembang tu orang Bunut Susu, Pasir Mas, Che Sepiah Kg.Bukit Marak (Mak Tuan), Tengku Kembang, anok Sultan Abdul Kadir Pattani, lepah tu ado Che Mariam Atas Banggol, Che Zainab Bendang Pak Yong Tumpat, dekat rumah ambo tuh, Che Esah Tawang Bachok. Hoh demo-demo ni gak orang mak Yong hok terkenal belako, gak come-come blakolah! Che Esah tu bini dia hok ngelaslah. Dio hok dok ngajar Mak Yong tuh dalam Kampung Temenggong. Ku Temenggong ada anak dengan bini pertamo hok anok rajo champa tuh, Tengku Aminoh, tapi mati mudo Nama ambo pun serupa dia jugo, tapi gak bukan anok rajo, Emm, malah heh cerito pasal rajo-rajo, tok keno kan salah pulok! Gak ni nok royak jugokla sikit Heh, bunyi jah sedap duduk dalam istana, tapi makan nasi dengan ikan kering budu jugok, tapi yo lah ikan kering, ikan gelama, bukan ikan selayang halus, budu hok sedap, hok raja makan. Dok Kg.Temenggong gak dok di Kubang Pasu la, tempat Ku Ku Nik Nik Wan Wan duduk, gak dok buat kijo ko rajo. Kito ni kan orang darat, orang nuh, nok tahu orang mano? (sambil bertanya audien) orang Cabang Pat Tok Mek Ngoh, Tumpat ketik nuh, Ketik tu bukan kekoh gigit tuh. Ketik ketik ni, tepat Tok Kong Siam tuh, tepat orang Buddha sembahyang. rajin gi ko demo denun? (bertanya lagi pada audien) Tahu ko mano? Dekat Tokong Buddha hok besar nuh. Kalu tok tahu tok apolah! Heh, kito orang Islam, tidok gi dok sembayang situ, gi nari jah situ Masuk nari istano tu Mak Ku Jenab bawok, gak ambok dok belajar nari Terinai dengan Tok Awang Ketik. Mok pok ambo duo-duo mati doh, hok tu orang bawak gi ko istano. Orang kato mok ambo Siam, tapi Islam, Siam jaman ghitu Pok ambo Jawo, tok tahu maghi bilo, keluargo ghitu-ghitu Demo tuh duo-duo orang main. Orang buat ambo, ambo nok gi mandi sungai, duo orang mari gak terkam ko ambo jatuh sukor ke tanoh, lepas sorang sorang gomol ambo, ambo pitam, petang doh baru sedar, gak celah kelekeng ambo habih berdarah, gak pedih sangat, ambo ambik kain kelubung ambo, bubuh situ. Ambo bangun pelahan pelahan ggantung ko batang pisang, pinar lagi mato, gak ambo pakso jalan balik krumoh, Gak gelap doh kan, ambok tok jupo pelito api mano, ambo gi rumoh Tok Ku Jenab sebelah, di tulong ambo bubuh ubat, dio jah hok tahu, ambo tok royak sapo-sapo. Ambo diam jah, ambo tok gi doh belajar nari rumoh Tok Awang, dio dok tanyo-tanyo orang. Sebulan lepas tu, Tok Ku Jenab bawak ambo gi ko Istana Kota Baru ko Tuam Moh, hok jago orang nari asyik. Ambo sukalah, ada sain-sain situ. Dua bulan dok situ, ambo macam tok sihat, mabuk-mabuk, pening-pening, mutoh-mutoh Tuan Moh suruh orang antar ambo balik rumoh Tok Ku Jenab, ambo ngandong, Tok Ku Jenab pakso suroh ambo buat kijo, cari kayu, belah kayu, kukur nyo, naik moktan, tebang pisang, ambik air sungai, satu ari tu ambo rebah jatuh tango, gak tubik daroh, ambo gugur dia kato, gak tubik darah banyok, Pas tu perok ambo pun surut. Kito budok lagi, tak tahu gapo Tok Ku Jenab antar pulok ambo ko Tuan Moh. Dio tok leh nok kato guano, mok saudara dia, Tuan Moh ambik ambo balik Ambo dua taun nari asyik dalam Istana, pah tu Long Ghaffar suroh main Mak Yong dalam kubu KampungTemenggong, Ambo ni nak kato come sangat tu dok la, sedap kelih! Lepas Tengku Temenggong hilang Kampung Temenggung pun kucar kacir, tak dok tempat berteduh, nak makan pun tak dok, gak kito gheti gapo? Aminah bangun dan mengambil sepucuk pistol dari dalam laci Apabila Jepun kalah perang, Tanaka tak ada dirumah, dia hilang aku sembunyi di rumah jiran Bila dah reda, aku pulang, pintu rumah dah berkunci, tapi jendela dapur terbuka Aku panjat perlahan-lahan Di tanganku ada kapak kecik, disanggulku ada lawi ayam Aku menerjah bilik tidur, tapi tiada siapa di situ Pintu bilik bacaan Tanaka tertutup, aku menolak pintu kayu tu perlahan-lahan Belum sempat aku menjerit, aku menutup mulutku sendiri Aku terduduk di muka pintu airmata aku mencurah-curah Pedih melihat apa yang ada di depan mataku Tanaka tergantung dengan tali dari bumbung rumah Mulutnya ternganga dan matanya terbeliak Tubuhnya masih dalam pakaian seragam askar Jepun, Bendera merah mentari menyinar terpapar di dinding. Bila aku dekat Ada surat tertulis Sayangku, Aminah Awang Amat, diletakkan di meja Di sebelah suratnya, ada sepucuk pistol, jam sakunya “Maafkan aku Aminah, Aku telah memalukan bangsaku dan bangsamu juga Aku tewas ditengah jalan, aku tidak mampu mengotakan janjiku padamu dan pada bangsamu, janji yang “Asia Untuk Asia”, Aku terlalu menyanyangimu, Jagalah dirimu baik-baik, Selamat Tinggal” Aku tahu, Tanaka benar-benar menyayangiku, aku juga! Bilik yang suram itu bersepah-sepah dengan wang kertas pohon pisang yang sudah tak laku lagi Aku membisu berminggu-minggu, Apalagi orang-orang memandang ku dengan penuh prasangka, curiga and tohmahan……… Mereka tak mahu melepaskan aku dari penjara Walaupun aku membunuh seorang kolonialis Inggeris, seorang penjajah Aku tahu Malaya sudah merdeka pada 1957 Tapi hanya pada tahun 1968 aku dibebaskan, aku tetap seorang pembunuh Kata mereka, aku bukan membunuh kerana memperjuangkan Negara Tapi kerana hawa nafsu dan perasaan hasad dengki Mereka tidak tahu, cintaku hanya untuk Asia “Asia Untuk Asia” “Asia Untuk Asia” Aminah menyambar kain kelubungnya yang tersidai di birai katil dan menundokkan mukanya ke lantai. Lagu “Aku terkenang” berkumandang, kemudiannya dia menari-nari dengan selendang dan lampu mula padam.TUESDAY, JULY 22, 2008
Gebu Gembira
THURSDAY, JUNE 19, 2008
Penari Mak Yong Perisik Jepun Dlm Gebu Gembira
1 comment:
Dr Zulkifli,
Saya Idafi dar Singapura. Sekarang saya sedang membuat kajian tentang persebaran Ramayana ke Asia Tenggara. Apakah betul Mak Yong persembahkan kisah tersebut?
Post a Comment